dilluns, 28 d’abril del 2014

TOTS ELS TEXTOS LLEGITS I INTERPRETATS PELS ALUMNES DE 6è A LA CATE

20è aniversari Joaquim Vallmajó

 PRESENTADOR 1. - Bona nit a tots. Ens fa molta alegria ser aquí amb tots vosaltres per compartir la memòria d’en Joaquim Vallmajó.
 PRESENTADOR 2. -Nosaltres us volem fer present Rwanda amb un petit conte i un poema i la mateixa persona d’en Vallmajó amb dos poemes més. Esperem que siguin del vostre gust.
 (Pugen a l’escenari els narradors 1 i 2, i els dos nens. Aniran amb una garrafa caminant cap a la font. A una punta de l’escenari hi haurà el vell assegut)
 NARRADOR 1 - Molts nens que viuen en poblats de Ruanda van cada matí a buscar aigua a la font, o al riu que els queda més a prop de casa. A vegades han de caminar més de dos turons per arribar a l’aigua. (A Ruanda mesuren la distància no en quilòmetres sinó en turons. Ruanda és un país molt poc pla. La seva superfície és ben ondulada, composta per mil turons.)
 NARRADOR 2 - En Bugingo i l’Odette són dos infants d’ Ambirima. Cada matí, abans d’anar a l’escola, van a buscar l’aigua per les tasques de la casa. I cada matí, a la font, hi troben un avi, que reposa a l’ombra d’un gran arbre i gaudeix de la fresca que li proporcionen els esquitxos de la mateixa font. Aquest senyor és un pou de saviesa, i cada dia els explica un conte, una anècdota, un fet, que ell coneix molt bé.
Aquest matí els explica aquesta història, que porta per títol: NO ÉS PAS EL VESTIT EL QUE MENJA. Escolteu, escolteu amb atenció ...

 AVI. (posant-se dret) -Aquesta és la història d’un príncep d’Àfrica invitat pel rei d’un país veí. Va marxar amb la bossa ben plena i amb un bonic vas d’or per oferir-lo al rei. Amb la seva muntura blanca, anava content d’un turó a l’altre. Però vet aquí que en el moment de travessar un riu, el cavall va fer un bot enorme. El cavaller va rodolar pel fang i el cavall va fugir amb tots els paquets.
 (Apareix el princep brut)
 PRÍNCEP.- Mala sort. De tota manera, sense bossa i sense vas, aniré a veure el rei. M’ha convidat tan gentilment! AVI. -Hi arribà, però en quin estat! A la porta del palau, es presentà al guarda.
GUARDA. (amb cara de pocs amics, amenaçador) - El meu amo no rep els captaires. Tanmateix, en aquest moment presideix un gran dinar i m’ha ordenat de fer entrar tots els qui es presentin.
 AVI. -Ell hi entrà. El rei ni se’l va mirar. Va haver d’asseure’s sobre una vella caixa i s’acontentà amb les restes que li serviren. El príncep, silenciosament, tocà el dos.
(El príncep desapareix de l’escena)
 De sobte, va veure arribar el seu cavall que, de tendresa, fregava el cap contra la seva esquena. Retrobada la seva bossa, es comprà un bonic vestit.
(El príncep entra a escena ben vestit i amb un paquet)
Després retornà al palau. El conduïren al rei, el qual el va rebre amb moltes atencions. Li va fer interminables compliments i el convidà a seure a la seva dreta.
De sobte, el príncep agafà la part de baix del seu superb vestit i el sucà en el plat:
 PRÍNCEP.- Menja, vestit meu. Menja bé, car ets tu l’invitat. Aquest matí jo anava brut i mal vestit. I m’han ofert les restes. Ara és a tu a qui fan tots els honors. Jo sóc sempre el mateix, tan aquest vespre com aquest matí.
AVI. -Els convidats van esclafir de riure, i el rei, al seu costat, es va posar malalt de vergonya.
  Conte publicat dins el llibre de Joan Casas: Bugingo, el noi dels mil turons. Esinsa/Claret. Febrer 1993

NARRADOR 1 – Abans d’ahir l’avi els va convidar a aprendre de memòria aquest poema, escrit per un nen de Ruli, Rwanda que parla dels tambors per la pau:
RAPSODE 1
  PAU ARREU 
Nens del món 
despertem-nos 
reunim-nos al voltant del tambor 
tambor per la pau. 
 Diem tots junts: 
No a les armes 
Sí al bolígraf 
No al combat 
Sí a l’escola 
No als conflictes 
Sí a l’entesa 
No a l’odi 
Sí a l’amor 
Que ressonin sempre 
sempre i a tot arreu 
els tambors de la pau.
Pau a Ruanda 
Pau a l’Àfrica 
Pau a Amèrica 
Pau a l’Àsia 
Pau a Europa 
Pau a Oceania. 
 (poema escrit per un infant rwandès, inspirat en Tambors per la Pau)

 NARRADOR 2 – L’altre dia els va fer reflexionar sobre aquest poema, que ha escrit la Ma Gràcia, una amiga d’en Quim. Fixeu-vos bé que aquest poema està composat tot per paraules d’una sola síl·laba! RAPSODE 2 (cal recitar-ho per a poc a poc)
  QUIM 
Neix a prop, 
se’n va molt lluny 
 És el foc d’un cor, 
que sap què vol. 
Lluny de la llar, 
 i prop del món 
Un sol mot i un sol clam 
DÉU ÉS TOT. 
La fam pot amb tots ells 
 I ell els don el pa quan pot. 
Crits de pau, als qui són llei 
I xops de mal el fan ja mort 
Els crits dels llops 
el fan més ferm i fort. 
Sal i llum, nas, ma, peu, braç i veu, 
Ho és tot per tots. 
I com un xai a cops de pal 
La mort del cos, ja és un fet. 
La fe tan gran com té! 
Ja ho diu el text:
“El gra de blat, si mort, 
Surt molt més fort” 

PRESENTADOR 1. Per acabar la nostra aportació a l’acte de record a en Joaquim Vallmajó us recitem el poema de Joan Ruiz i Solanes. És un poema que parla del poble de Navata i de la gran persona d’en Joaquim Vallmajó. I també té una particularitat. Si es llegeixen les primeres lletres de cada vers apareixen les paraules: ESCOLA JOAQUIM VALLMAJÓ
 RAPSODE 3
 En aquell lloc on la planura empordanesa 
S’ajaça al peu dels darrers estreps del Mont, 
Contemplant del Canigó fins a la Meda 
Olivets i camps i pobles i turons. 
La vida entona cançons de tota mena 
A Navata, igual que arreu del món. 

 Ja no et tenim aquí, Joaquim, la vida 
Oferires en nom dels teus ideals 
Arrapat al teu sentit de la justícia 
Que et va empènyer a cercar el teu final. 
Utopia et va cridar. La crida 
I el crit pregó del teu propi tarannà 
Marxaren a l’ensems i et van marcar la via. 
Vares lluitar amb coratge i valentia 
Avançant pels camins d’un món millor. 
La lluita d’home just, que dia a dia 
Lamenta el dolor d’altri i oblida el propi jo. 
“Mentre governi l’egoisme i la follia 
Avinençats per a imposar el dolor en el món, 
Jo lluitaré” digueres, i aquell dia 
Oferires la vida, bon amic Vallmajó. 

PRESENTADOR 2. Cada any fem una recollida de materials i diners per enviar a una escola del poble de Rilima a Rwanda. Al fons hi trobareu materials que podeu prendre i fer una aportació.

MOLTES GRÀCIES A TOTS